باسمه تعالی
1. استقرار بیش از 240 کلاهک هستهای در کشورهای غیرهستهای از جمله بلژیک، هلند، آلمان، ایتالیا، ترکیه بر اساس سیستم چتر هستهای ناتو؛ این اقدام برخلاف تعهدات آنها بر اساس مواد 1 و 2 پیمان NPT است.
2. کشورهای هستهای عضو پیمان NPT مشروعیت رأی اجماعی دادگاه جهانی[1] که حکم کرده بود ماده پنجم NPT نیازمند دستیابی عملی به خلع سلاح هستهای در همه ابعاد آن است را بهرسمیت نشناخته است.
3. آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه حتی قبول ندارند که حتی وارد مذاکرات مربوط به دستیابی به خلع سلاح هستهای در همه ابعاد آن شوند. ماده پنجم خواستار "مساعی جمیله و حسننیت" در راستای خلع سلاح هستهای است.
4. آمریکا عملاً بهدنبال ارتقاء سطح کلاهکهای هستهای، ساخت تأسیسات جدیدی در لوس آلاموس و تولید نسل جدیدی از کلاهکهای هستهای با عنوان Reliable Replacement warheads است که در تناقض با ماده ششم NPT است.
5. تمدید موافقتنامه 1958 برای همکاری جهت استفاده از انرژی اتمی در راستای اهداف دفاعی متقابل بین آمریکا و انگلیس دلالت بر این دارد که این پیمان دوجانبه تضعیفکننده تعهدات آمریکا و انگلیس ذیل ماده اول NPT است. بر اساس ماده اول پیمان NPT که این دو کشور را بهعنوان کشور امین معرفی میکند، در ماده اول خود تصریح میکند که هر کشور هستهای عضو NPT موظف است هیچگونه انتقال هستهای اعم از سلاح، ابزار انفجار هستهای یا کنترل چنین تسلیحات یا ابزارهایی را بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به هیچ دریافت کنندهای اعم از آنکه کشور هستهای یا غیرهستهای باشد انجام ندهد.
6. آمریکا و انگلیس برخلاف تعهدات خود، ذیل ماده اول NPT، توافق کردهاند که ارتش آمریکا از کارخانه تسلیحات اتمی انگلیس برای انجام تحقیقات برنامههای نظامی هستهای خود استفاده کند. مقامات نظامی آمریکا تصریح کردهاند که تحقیقات "بسیار ارزشمندی" درباره کلاهکهای هستهای در سیاست تسلیحات هستهای در آلدرماستون که در برک شایر (aldermaston in Berkshire) قرار دارد بر اساس قرارداد جاری و سری بین دولتهای انگلیس و آمریکا انجام گرفته است.
7. پیمان NPT خواستار آن است که کشورهای دارنده سلاح هستهای در توسعه برنامههای انرژی هستهای صلحآمیز به دیگر امضا کنندگان NPT کمک کنند. در واقع کشورهای دارا، ایران را بایکوت کرده و به سه کشور هند، پاکستان و اسرائیل که خارج از NPT بوده و سلاح هستهای ساختهاند کمک و حمایت میکنند.
8. فرانسه در تناقض با تعهدات خود ذیل مواد یک و دو NPT، در اواخر دهه 1950 در دیمونا (اسرائیل) رآکتور آب سنگین ساخته است و نسبت به آموزش نیروها و نصب قطعات و تجهیزات برای تولید مواد هستهای در سطح استفاده برای سلاح اتمی اقدام کرده است. هزینه مالی این تأسیسات را آلمان پرداخت کرده است.
9. انگلیس بهدنبال ارتقاء سطح سلاحهای هستهای موشک – پایه ترایدنت میباشد که بر ضد تعهدات این کشور ذیل ماده ششم است. طبق این برنامه، نیروی دریایی انگلیس 58 موشک بالستیک هستهای ترایدنت (IID-5) زیر دریا – پایه و حدود 200 کلاهک هستهای بر چهار موشک بالستیک زیردریا - پایه کلاس "ونگوارد" را در پایگاه دریایی کلاید (clyde) در سواحل غربی اسکاتلند عملیاتی کرده است. اگر چه دولت انگلیس ادعا میکند که کلاهکهای مورد استفاده در سیستم ترایدنت انگلیس "در مرکز هستهای آلدرماستون طراحی و ساخته شدهاند" اما اسناد از طبقهبندی خارج شده وزارت انرژی آمریکا دلالت بر این دارد که سیستم کلاهک در چارچوب طراحیهای غیرهستهای انجام شده است.
10. آمریکا و هند در آگوست 2007 موافقتانه همکاری در عرصه استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای را امضا کردند که در تناقض با مواد یک و دو پیمان NPT است. کشورهای دیگر از جمله فرانسه، روسیه، استرالیا و کانادا نیز طبق همین رفتار آمریکا اقدام کردهاند.
11. آمریکا و هند در 29 مارس 2010، موافقتنامه دیگری درباره بازفراوری پس ماندهای سوخت هستهای آمریکا در هند امضا کردند. بر اساس این توافقنامه، هند اجازه دارد پلوتونیوم را از پسماندهای رآکتورهای هند که مواد هستهای آمریکا به آنها تزریق شده است جدا سازد. قبلاً فقط ژاپن و کشورهای عضو جامعه انرژی هستهای اروپا (Euratom) چنین امتیازی داشتند.
12. در بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و هند در 8 نوامبر 2010 بر دو نکته غیرقانونی تاکید شده است:
- حمایت آمریکا از گفتگوی جدی و معنادار بین تمامی کشورهای دارنده تسلیحات هستهای (اعم از کشورهای عضو یا غیرعضو NPT)
13. فرانسه و انگلیس در دوم نوامبر 2010 – در کنار موارد دیگر – توافق کردهاند که تأسیسات مشترک آزمایش هستهای که در تناقض آشکار با تعهدات آنها ذیل پیمانهای CTBT و NPT است ایجاد نمایند. این امر باعث شگفتی بسیاری از تحلیلگران این حوزه شده است. بر این اساس، در منطقه والدوک (valduc) فرانسه که حدوداً در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر دیجون (Dijon) است تأسیسات شبیهسازی هستهای ایجاد میشود. طبق اعلام ریاست جمهوری فرانسه، این تأسیسات در سال 2012 آغاز بهکار میکند و به دانشمندان انگلیس و فرانسوی کمک میکند که با مدلسازی عملکرد مواد هستهای از "کارآیی، اعتبار و امنیت بلندمدت" زرادخانه هستهای خود اطمینان یابند.
14. عدم تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران توسط آمریکا، علیرغم آنکه قرارداد معتبر وجود داشته و حتی هزینه سوخت هم پرداخت شده بود نقض آشکار ماده چهار NPT میباشد. امتناع آلمان از ادامه سوخت نیروگاه بوشهر و امتناع فرانسه از ساخت نیروگاه دارخوین و عدم اجازه به استفاده از سهم ایران در یوردیف فرانسه از موارد نقض آشکار ماده چهار NPT محسوب میشود.
15. تأکید بر حفظ و تداوم اهمیت و جایگاه تسلیحات هستهای و بحث بازدارندگی در دکترین جدید هستهای آمریکا و انگلیس و ناتو و تهدید هستهای آمریکا علیه ایران برخلاف تعهدات این کشور از جمله قطعنامه 984 که در آستانه تمدید ناحدود NPT در سال 1995 صادر شده است میباشد.
16. تداوم آزمایشهای هستهای مجازی (Virtual) با استفاده از ابر رایانهها توسط آمریکا در تناقض با تعهدات ذیل CTBT است. آزمایش اخیر آمریکا در 15 سپتامبر 2010 با عکسالعمل شدید شهروندان هیروشیما و ناکازاکی مواجه شد.
موارد نقض مفاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی توسط انگلستان و امریکا
1. انگلستان
انگلستان مواد متعددی از کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی (CWC) را در زمینه ذیل نقض نموده است:
1- قصور در اظهار سلاحهای شیمیایی مکشوفه در عراق
2- انهدام سلاحهای شیمیایی مکشوفه و نقض مفاد کنوانسیون
3- انتقال غیرمجاز برخی از سلاحهای شیمیایی مکشوفه و یا نمونههای آنها به خارج از عراق
4- نمونهبرداری و آنالیز غیرمجاز سلاحهای شیمیایی مکشوفه
5- انهدام غیرمجاز نمونههای انتقال یافته به خارج از عراق
6- مخفیکاری در ارائه اطلاعات به دبیرخانه فنی سازمان حتی پس از انتقال مقدماتی اطلاعات به آن دبیرخانه،
7- اعلام عدم آمادگی برای رعایت ضربالاجل تمدید شده نهایی
· مخفیکاری در ارائه اطلاعات به دبیرخانه فنی سازمان حتی پس از انتقال مقدماتی اطلاعات به آن دبیرخانه
· اعلام عدم آمادگی برای رعایت ضربالاجل تمدید شده نهایی
2. آمریکا
· جمهوری اسلامی ایران نگرانی جدی خود را بابت وسعت نقض کنوانسیون توسط ایالات متحده از سال 2003 و تآثیر بالقوه عملیات نیرهای ائتلاف در عراق بر سلامت و امنیت مردم ایران و نیز محیط زیست در گذشته و آینده ابراز مینماید.
· ایالات متحده به سبب مخفی نگهداشتن اطلاعات مربوط به کشف و انهدام سلاحهای شیمیایی در عراق و نیز خودداری از تسلیم اظهارنامههای لازم تحت مفاد پاراگراف 1 (a) از ماده سوم کنوانسیون، این کنوانسیون را نقض نموده است.
· بر اساس کنوانسیون، ایالات متحده متعهد بوده است سلاحهایی را که در قلمروی تحت حاکمیت یا کنترل او قرار داشته است اظهار کند. به چه علت ایالات متحده سه سال بعد از کشف سلاحهای شیمیایی در عراق، در حالیکه این کشور در قلمروی تحت حاکمیت یا کنترل او قرار داشته است موضوع را به دبیرخانه فنی سازمان منع سلاحهای شیمیایی اطلاع داده است؟
· ماده سه، پاراگراف 1 (a)، بند فرعی (ii) دولتهای عضو را ملزم ساخته است: "در مورد سلاحهای شیمیایی محل دقیق، کل مقادیر و جزئیات فهرست سلاحهای شیمیایی را که در تملک یا در اختیار دارد یا در قلمرو تحت حاکمیت یا کنترل او هستند، طبق بند 1 الی 3 از بخش چهارم (A) از پیوست راستیآزمایی ... را مشخص نماید."
· ایالات متحده محل دقیق، کل مقادیر و جزئیات فهرست سلاحهای شیمیایی را که در قلمرو تحت حاکمیت یا کنترل او بوده است، مشخص نکرده و مفاد بند 1 الی 3 از بخش چهارم (A) از پیوست راستیآزمایی کنوانسیون را نقض نموده است.
· بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دبیرخانه فنی سازمان منع سلاحهای شیمیایی، "فهرست و مشخصات الام مکشوفه و رویه انهدام آنها در نامه مقدماتی ایالات متحده در ماه ژوئیه 2006 ارائه نشده است."
· مخفیکاری ایالات متحده در مورد اطلاعات مربوط به فهرست و مشخصات اقلام مکشوفه و خودداری از تسلیم رویه انهدام آنها در مغایرت با مفاد پاراگراف فرعی (ii)، پاراگراف یکم (a) از ماده سوم کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی و نقض آشکار مفاد این کنوانسیون است.
· ایالات متحده تا روز 7 آوریل 2009 ( شش ال پس از اقدام به انهدام سلاحهای شیمیایی مکشوفه در عراق) نسبت به ارائهی اطلاعات تکمیلی اقدام ننموده است/ این نیز به نوبهی خود نقض مفاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی محسوب میگردد. در عین حال، هنوز مشخص نیست که نیت واقعی آمریکا از این تأخیر و مخفیکاری چه بوده است.
· ایالات متحده تاکنون به تعهدات خود در خصوص تسلیم اطلاعات جزئی انهدام سلاحهای شیمیایی در عراق از طریق ارائهی اظهارنامهها تحت مفاد بخش چهارم (A)، پاراگرافهای یکم تا سوم از پیوست راستیآزمایی کنوانسیون عمل ننموده است.
· ایالات متحده علاوه بر مخفی نمودن اطلاعات مربوط به کشف سلاحهای شیمیایی در عراق، به تعهدات خود تحت مفاد پاراگراف فرعی (V)، پاراگراف یکم (a) از ماده سوم کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی عمل نکرده و مغایر با مفاد کنوانسیون، طرح انهدام را برای تأیید توسط شورای اجرایی سازمان منع سلاحهای شیمیایی (EC) به این شورا ارائه ننموده است.
· انتقال نمونهها به ایالات متحده مغایر با مفاد پاراگراف فرعی (iv)، پاراگراف یکم (a) از ماده سوم کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی بوده است.
· انهدام نمونههای سلاحهای شیمیایی در قلمروی ایالات متحده ناقض مفاد پاراگراف چهارم از ماده چهارم کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی بوده است.
عملکرد آمریکا در قبال حمله اسراویل به کاروان آزادی
· هماهنگی واشنگتن و تلآویو در سطح عالی درباره نحوه موضعگیری آمریکا در قبال حمله اسرائیل
· مارک رگو (Mark Regev) سخنگوی دولت اسرائیل: "ما تمایل داریم که تشکرات خود را از ایالات متحده بخاطر تلاشهای پشت پردهاش برای رقیق کردن لحن و ادبیات بیانیه (شورای امنیت) سازمان ملل ابراز کنیم."
· تلشا جهت واگذاری موضوع تحقیق و تفحص از واقعه به خود اسرائیل که مجرم ماجراست. الجاندرو وولف معاون سوزان رایس میگوید: "آمریکا کاملاً مطمئن است که اسرائیل میتواند تحقیقات معتبر، بیطرفانه، شفاف و فوری درباره این واقعه انجام دهد."
· رأی منفی واشنگتن به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به ناوگان آزادی (انگلیس و فرانسه رأی ممتنع داد)
· کلینتون درباره موضوع ناوگان آزادی با تأکید بر حق اسرائیل در دفاع خود تضریح کرد که "به هرحال نیازمندیهای امنیتی اسرائیل باید تأمین شوند" و بایدن نیز گفت که "این حق مسلم اسرائیل است که منافع امنیتی خود را تأمین کند"
موضع آمریکا به رویکرد سند نهایی اجلاس بازنگری NPT (2010) به اسرائیل
· بیانیه اوباما
ما قویاً با تلاشهای صورت گرفته برای انگشتنما شدن (single out) اسرائیل مخالفت میکنیم و با اقداماتی که امنیت ملی اسرائیل را به مخاطره بیافکند مقابله خواهیم کرد."
· بیانیه رسمی جونز مشاور امنیت ملی اوباما (28 می 2010)
ایالات متحده به یک کنفرانس با یک سری اقدامات اجازه نمیدهد که امنیت ملی اسرائیل را به خطر اندازد. ما هیچ رویکردی را که اسرائیل برجسته سازد (single out) یا انتظارات غیرواقعی ایجاد نماید را قبول نخواهیم کرد. موضع بلندمدت آمریکا در قبال صلح و امنیت خاورمیانه از جمله تعهد تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل تغییری نخواهد کرد.
الن تاچر معاون کنترل تسلیحات و امنیت بینالملل وزارت خارجه آمریکا (28 می 2010)
(در رابطه با کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هستهای 2012) توانایی ما برای انجام این کار بهشدت تضعیف شده چرا که در سند نهایی کنفرانس NPT، اسرائیل در بخش خاورمیانه انگتشنما شده و این واقعیتی است که آمریکا بهشدت از آن نگران است.
تفاوت رویکردها
· ایران دو دور مذاکرات رسمی با 1+5 را با جدیت برگزار کرد و به تعهدات خود پایبند ماند اما آمریکا پس از مذاکرات، روند فشار را تقویت کرد.
· در عرصه هستهای، ایران بیاینه تهران را داد اما غرب قطعنامه 1929 را داد
ایران کنفرانس خلع سلاح هستهای با شعار انرژی هستهای برای همه، سلاح هستهای برای هیچکس را برگزار کرد اما آمریکا ایران را به حمله هستهای تهدید کرد.
[1] world court که بعداً به دیوان دائمی دادگستری بینالمللی تغییر نام یافت permanent court of lnternational justicey)
No comments:
Post a Comment